Waarom ‘Mand!’ niet altijd opgaat

Een tijdje terug belandde ik op de over-ons-pagina van een ontwerpbureau. Daar stond iets als:

Designers. Dat zijn wij. We ontwerpen meubels. En soms interieurs. Onze stijl is fris. Met een klassieke touch. Helemaal van nu. Maar toch ook tijdloos.

… en zo ging het nog even door.

De schrijver leek ergens te hebben opgepikt dat zinnen in webteksten altijd kort, korter, kortst moeten zijn. Een beetje in de geest van de held hierboven. En daar zit een kern van waarheid in, want online raken lezers snel afgeleid.

Tenzij je ze prikkelt.

Prikkelen doe je niet alleen met inhoud en beeld, maar ook met de vorm van je tekst. En met het ritme. Wissel korte en lange zinnen af, en je tekst swingt. Geef je lezer een swingende tekst, en hij of zij danst vanzelf mee.

Bovenstaande alinea is (natuurlijk niet geheel toevallig) een goed voorbeeld van hoe het ook kan. Lees hem maar eens aan jezelf voor, dan hoor je gelijk dat-ie moves heeft.

Heeft jouw tekst meer weg van de ontwerperswebsite? Hak lange zinnen dan in stukken en plak korte zinnen aan elkaar. Of gooi de woordvolgorde om – dat wil ook nog weleens helpen. En dan: dansen maar.


 

Deze schrijftip verscheen eerder in mijn nieuwsbrief, waarin ik je handvatten geef om beter te leren schrijven en ook nog een hoop glimlachdingen deel.

Klinkt goed? You know what to do.
(klik )


Vorige
Vorige

Deze schrijftip over nieuwe woorden stond al vier jaar op stapel

Volgende
Volgende

5 tips om je eigen teksten te checken